TĚŽKÁ HODINA - JIŘÍ WOLKER - Všichni Všem


Materiál je formátu doc

TĚŽKÁ HODINA - JIŘÍ WOLKER

Detail materiálu

Autor:
Přidáno: 18.01.2012 09:49
Kategorie: Referát
Předmět: Český jazyk
Známka: 1.6
Hodnoceno: 13x
Popis: Vyplněný pracovní list


Stáhnout materiál

Oznámkuj materiál: 1 2 3 4 5

Nahlásit materiál

Doporučit přátelům




Náhled materiálu: Pozor! Náhled nemusí odpovídat skutečnosti. (v náhledu chybí obrázky a formátování se může lišit)

JIŘÍ WOLKER - TĚŽKÁ HODINA

Sbírka Těžká hodina, jejímž autorem je Jiří Wolker, poprvé vyšla v roce 1922 Skládá se z 22. básní převážně sociálního charakteru. Hlavním tématem sbírky je sociální tématika.

1. Uveďte další Wolkerova díla a charakterizujte je:
Wolker – zemřel ve 24 let, tuberkulóza; básník, prozaik, dramatik, teoretik umění; představitel proletářské poezie
poezie:
Host do domu (1921, básnická sbírka; chlapecká poezie, plná optimismu, všímá si obyčejných věcí)
Svatý kopeček (1921, polytematická)
Básně z pozůstalosti (některé zpětně zařazeny do Těžká hodina)
pohádky se sociální tématikou: O milionáři, co ukradl Slunce; O kominíkovi; O Johnym z cirkusu; O listonošovi
2. Stručně nastiňte dobu, ve které sbírka vznikla: 20. léta, v české literatuře se rozvíjí proletářská poezie; rozkvět první republiky
Po období proletářské poezie nastupuje období poetismu a surrealismu; skončilo také kvůli smrti Wolkera (vůdčí osobnost proletářů)
3. Vypište znaky proletářské poezie:
V popředí zájmu je pracující člověk – dělník
Poukazuje na sociální nespravedlnost ve společnosti – těžký život dělníků, kteří přestože většinu života těžce pracují, tak nemají odpovídající životní podmínky.
V některých dílech se vybízí k revoluci, nastolení spravedlnosti
Hlavní hrdinou není jedinec, ale pokud ano, tak reprezentuje kolektiv – kolektivismus
Oslava lidské práce
4. Uveďte formu „klíčových“ básní:
sociální balady; lyrickoepická báseň pochmurný děj, dramatický spád; střed se světem, sociální nespravedlností; tragický závěr, který vyplývá z tlaku společnosti
další informace: sociální problémy, touha po spravedlivé společnosti, válka, osobní pocity, obdiv k dělníků, obětování jedince
5. Charakterizujete jazyk a nejčastější básnické figury básní:
převažuje jazyk spisovný, ale objevují se i hovorové výrazy, které se mnohdy dostávají do kontrastu s poetismy
různé druhy rýmů (sdružený, střídavý)
básnické figury: personifikace (dávání se věcem lidské vlastnosti), metafora (přirovnání), opakování (verše na začátku a na konci sloky), kontrast (radost, práce × bída, hlad)
6. Stručně charakterizujte stěžejní básně
Těžká hodina
věnovaná příteli A. M. Píšovi
zachycení přeměnu chlapce v muže
zatímco chlapec sní a má své ideály, muž musí pracovat, za muže mluví čin
autor prožívá právě tuto proměnu
„…jedno srdce jsme pohřbil a druhé ještě nemám…“
Balada o nenarozeném dítěti
sociální balada
dva mladí lidé se do sebe zamilují – beze jmen, pouze to jsou dělníci
počnou spolu dítě
zjistí to, běží za milým
jelikož jsou oba chudí a nemohli by dítě uživit, dívka musí na potrat
oba jsou z toho velmi smutní
chlapec připisuje všechny vinu sobě
dívka se cítí jako živý hrob (zabila v sobě život)
Slepí muzikanti
obětování jedince ve prospěch celku
dva slepí (harmonikář a houslista) svojí hudbou otevírají lidem oči pro krásu světa
skrz hudbu je možné vnímat svět lépe
Čepobití
trubači svolávají vojáky k boji, troubení polnic
voják vyslechne hlas polnice, musí se rozloučit s milenkou
pro vojáka je těžké se loučit s dívkou
válka nemrzačí jen tělo, ale i duši
Tvář za sklem
v kavárně Bellevue sedí bohatí lidé a veselí se, nezajímá je svět venku
založeno na kontrastu přepychu bohatých lidí a bídy na ulicích
za okny se objeví tvář chudého výrostka
jeho pohledem je odsuzuje, považuje je za mrtvé – náhrobky, úsměvy v mrtvolné tváře
odsuzuje vyšší třídu
Kázání na hoře
řečník káže, že lidé dobří budou po smrti svatí
vrahové, vojáci a nevěstky nemusejí být smutní
je lepší být živý a špatný než mrtvý a dobrý – upřednostňuje skutečný život, než život po smrti
„každý má někde srdce, i když s sebou ho nenosí“
Oči
věnováno malíři O. Lasákovi
popisuje oči; lze poznat charakter člověka
jsou jako nejširší moře
jsou oknem do duše
jsou schopné vstřebat vše krásné, ale i to nejhorší
vše, co vidí, putuje do srdce (ovlivňuje člověka)
Jaro
básník popisuje probouzející se přírodu, krásné dívky
jaro lidské společnosti však teprve čeká na vybojování
příroda se sice probouzí, ale společnost se probudí až později – lepší budoucnost teprve přijde
znamení boje básník poznal na jaře 1922
Báseň milostná
opěvuje krásu dívky
v očích dívky se odráží celý krásný svět
jak je ale možné, že se v něm odehrávají i špatné věci
nevidí ji pouze idealisticky, ale považuje ji za stejně právoplatného člena společnosti, takže i ona by se měla snažit o lepší budoucnost
na ženu nahlíží jako na člověka, který je stejně zodpovědný za stav společnosti
končí výčitkou: „proč jsi dopustila, aby dělník dnes ráno z lešení spadl a před mýma očima se zabil?“
 


...
pokud chcete materiál celý, musíte si jej stáhnout (stažení je zdarma)

 
novinky

Přidat komentář

Ohodnoť materiál TĚŽKÁ HODINA - JIŘÍ WOLKER.


 
typ

Podobné materiály

Podobné materiály k materiálu: TĚŽKÁ HODINA - JIŘÍ WOLKER

lupa
Rychlá navigace
přejdi rychleji k hledaným materiálům


 
statistika
Statistika
Jak jsme na tom?

Studentů: 38626
Materiálů střední školy: 3603
Materiálů vysoké školy: 1593
Středních škol: 806
Vysokých škol: 63



© 2010 - 2019 Všichni Všem - Smluvní podmínky | Kde to jsem? | Kontakty | Reklama
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace