Na západní frontě klid - Všichni Všem


Materiál je formátu doc

Na západní frontě klid

Detail materiálu

Autor:
Přidáno: 18.01.2012 09:49
Kategorie: Referát
Předmět: Český jazyk
Známka: 1.9
Hodnoceno: 25x
Popis: Vyplněný pracovní list


Stáhnout materiál

Oznámkuj materiál: 1 2 3 4 5

Nahlásit materiál

Doporučit přátelům




Náhled materiálu: Pozor! Náhled nemusí odpovídat skutečnosti. (v náhledu chybí obrázky a formátování se může lišit)

pracovní list: Erich Maria Remarque NA ZÁPADNÍ FRONTĚ KLID

Román Na západní frontě klid, jehož autorem je E. M. Remarque, řadíme do válečné prózy.
1. Uveďte další autorova díla, charakterizujte jeho tvorbu
německý autor, sám se aktivně WWI účastnil
díky protiválečným postojům byl pronásledován fašisty, v době WWII musel emigrovat do USA; po válce se vrací do Švýcarska a dožívá tam
Tři kamarádi
Černý obelisk
Cesta zpátky
Vítězný oblouk
Miluj bližního svého
Čas žít, čas umírat (v podstatě tohle, ale k WWII)
Jiskra života
Nebe nezná vyvolených
Nepřítel
Zaslíbená země
Nor v Lisabonu
velmi plodný autor, ale pořád jedno a to samé
2. Remarque je řazen do světové literatury, uveďte další autory (+ jejich díla), kteří zpracovávají téma
1.sv. války v literatuře: Rolland – Petr a Lucie (metro, spadne na ně strop); Henri Barbusse – Oheň (ze zákopů); Hemingwey – Sbohem armádo; Jaroslav Hašek – Osudy dobrého vojáka Švejka; osoby legionářské literatury
3. Charakterizujte dobu a prostředí, tedy kdy a kde se příběh odehrává:
odehrává se na počátku a během WWI (až ke konci)
hlavně je zde zachycena západní fronta, popisováno i zázemí Německa
civilisté, kteří se neúčastní války, o ní dokáží teoretizovat a věří propagandě
prostředí vojenského lazaretu – přeplněné, beznadějné případy se odsouvaly, aby se mohli věnovat těm, kteří mají šanci na přežití
prostředí zajateckého táboru – Pavel po určitou dobu slouží vedle něj, chodí mezi zajatce, s některými i rozmlouvá, hrozné podmínky, ve kterých žijí
4. Charakterizujte klíčové postavy románu:
VYPRAVĚČ – Pavel Baumer, 19 let, hned po maturitě nastupuje se spolužáky na frontu (dobrovolně, jejich učitel jim to podal tak, že je to jejich vlastenecká povinnost); záliby: čtení, psaní veršů a dramat, kreslení
KATCZINSKY – Stanislav, 40 let, nejstarší; vedoucí skupiny; nepostradatelný; věděl, jak t ochodí, sežene vždy, co je třeba; válečný mazák; původním povoláním švec, ale vyzná se ve všech řemeslech; postupně nejlepším přítelem Pavla; umírá až ke konci války, když je zraněn střepinou do nohy, Pavel ho doprovází na ošetřovnu, ale cestou je zasažen do hlavy zbloudilou střepinou
KEMMERICH – nejbližší kamarád, spolužák, Pavel ho má na starosti; amputují mu nohu a umírá v nemocnici, dost drastické; zemřel jako první; Pavel to sděluje její matce, lže jí, že zemřel hned
KROPP – nejchytřejší z nich, umírá na frontě, spolužák
MÜLLER – vláčí učebnice, věří ve válečnou maturu (že je nebudou moc zkoušet, když půjdou do války), spolužák
TJADEN – 19 let, setkává se s ním až ve válce; hubený zámečník, jedlík roty, z fronty
HIMMELSTOSS – původním povoláním listonoš, který nováčky ve vojenském výcviku šikanuje; za trest se dostává na frontu, kde se projeví jako zbabělec
KANTOREK – profesor, pod jehož vlivem se třída přihlásila do války; nacionalistický profesor; v závěru je odveden jako domobranec; Pavel se s ním setkává během první dovolené; jeho bývalý student Mittelstaedt mu v kasárnách při výcviku vše vrací; jak to s ním dopadlo, není zmíněno, bylo to ke konci, takže se možná nikam nedostal
BEHM – nechtěl na frontu, padl jako první (na frontě, před ním zemřel Kemmerich)
WESTHUS – 19 let; urostlý kopáč rašeliny, z fronty
DETERDING – sedlák, který vzpomíná na usedlost a svoji ženu, z fronty

5. Charakterizujte jazyk díla a doložte příklady:
epika
válečný román – vyšel 1928 poprvé v časopise, o rok později knižně
expresionismus a naturalismus
inspirace ve vlastních zkušenostech
forma: ich forma (vyprávění v 1. osobě), na konci románu (poslední kapitola) je er forma (3. osoba, po smrti Pavla; informuje o ní)

převažuje reportážní styl, detailní pohled na hrůzy války; expresionistické líčení válečných hrůz
ve vyprávěcích pasážích spíš spisovný jazyk, dialogy – autentický jazyk vojáků – nespisovný (slang, vulgarismy)
členění románu: 12 kapitol
6. Stručně naznačte obsah románu:
I.
začíná na frontě, probíhá útok
Kemmerich byl raněn, rozmlouvají s ním
navštěvují ho v nemocnici, má amputovanou nohu
Kemmerich je unavený a vyzáblý, jeho pleť je popelavá
Muller by chtěl jeho anglické boty – nebudou mu nic platné
všichni K. utěšují, že půjde domů
II.
vzpomínky Pavla na život před válkou
odchod do války – profesor Kantorek přesvědčil 20 mladých studentů k dobrovolnému nástupu na frontu
vzpomíná na vojenský výcvik –
jak se vzepřeli H.; vylili mu kýbl z latríny na nohy; při výcviku v oranici sabotovali rozkazy; poté dal pokoj
návrat do reality
návštěva u K., který už ví, že je bez nohy; Pavel ho utěšuje
K posílá Mullerovi boty
K. dostává záchvat, Pavel shání lékaře, když se vrací se zřízencem k lůžku, K už neřije
Pavel ještě ani neodejde, už K odnášejí, potřebují nutně jeho lůžko pro dalšího
III
příchod nováčků do první linie
ujímá se jich Katcinzky (Katcza), obstarává jim jídlo
Tjaden přibíhá oznámit, že Himmelstoss je převelen na frontu
vzpomíná na poslední večer před odchodem na frontu – hodili na H cíchu a zmlátili ho
IV
celá jednotka je převelena do první linie
popisují se zákopy, popisují se boje
plazí se pryč, Katcza přiznává, že jde do tuhého
najednou je slyšet hrozný křik, nejsou to lidé, ale koně,
Deterding se rozčiluje, že je nikdo neodstřelí a nechává je trápit
koně zastřelí
cesta zpátky, použití Yperitu
Pavel popisuje, že hlavně jsou zraněni a umírají nováčkové – nemají zkušenosti
auta je odváží zpět do tábora
V
vybírání vší
H byl odeslán na frontu za to, že prohnal rekruty po oranici a jeden z nich byl synem vysokého úředníka
nadávají mu, on se chová, jako kdyby jim chtěl velet – oni mu dávají najevo, že tak už to není
H si na ně jde stěžovat
velitel řeší stížnost, ale spíše stojí na straně vojáků – Tjaden dostal pouze 3 dny vězení a Kropp jeden den – je to příjemnější než zázemí na frontě
Pavel s Katczou ukradnou husu a nesou ji vězňům – upevňuje se mezi nimi přátelský vztah
VI.
připravuje se ofenzíva
popis krys – zákopy jsou jimi plné, baví se jejich zabíjení
přes den pořádají přebory ve střelbě na krysy a lelkují
negativum války – nuda
následuje další útok
vázne zásobování vodou, potravinami
v noci se nedá spát, je strašný hluk z bojiště
i krysy utíkají
nejhůře to opět nesou nováčci (dostávají i záchvaty, jeden i zešílí)
po ustání palby začíná útok, ocitají se u nepřátelského zákopu
berou zásoby jídla a jdou zpět
na jednoho mazáka padlého připadá 5 až 10 mrtvých nováčkků
scéna s H, během boje se ocitne vedle něho a vidí, jaký má strach – simuluje těžce nemocného
ze 150 útočících zbylo 32
VII
potřeba doplnit rotu
H konečně pochopí, o čem válka je
se zbývajícími vojáky se tak nějak usmíří
jsou v zázemí
H zastupuje kuchaře na dovolence
dostávají se i do míst, kde je civilní obyvatelstvo
setkávají se s ženami – rozdělí si dívky, nesou jim chleba, cigarety, paštiku
dochází k obchodu – sexuální služby za jídlo
další den dostává Pavel dovolenou – 13 dní dovolené a 3 dny cestování
po dovolené se má Pavel hlásit ve výcvikovém táboře do kurzu
Katcza mu radí, jak to udělat, aby se už nevracel na frontu – v průběhu zjistí, že mezi kamarády se cítí víc doma než doma – chce se vrátit
doma ho vítají, Pavel zjišťuje, že dostal dovolenou proto, že má matka rakovinu
veze jídlo, hlásí se na okresní ředitelství, dostává se do konfliktu s majorem, kterého nedostatečně pozdraví
všechny zajímá, jaké to na válce je; vymýšlejí taktiky; Pavlovi to leze na nervy, ale nemá sílu jim říct, jak to skutečně je
tady je scéna s Kantorkem – jde se tam na něj podívat
jde na návštěvu ke Kemmerichově matce – musí jí říct, že je K mrtvý; říká ji, že zemřel hned, lže a odpřísáhne to
VIII
 


...
pokud chcete materiál celý, musíte si jej stáhnout (stažení je zdarma)

 
novinky

Přidat komentář

Ohodnoť materiál Na západní frontě klid.


 
typ

Podobné materiály

Podobné materiály k materiálu: Na západní frontě klid

lupa
Rychlá navigace
přejdi rychleji k hledaným materiálům


 
statistika
Statistika
Jak jsme na tom?

Studentů: 38563
Materiálů střední školy: 3603
Materiálů vysoké školy: 1593
Středních škol: 806
Vysokých škol: 63



© 2010 - 2019 Všichni Všem - Smluvní podmínky | Kde to jsem? | Kontakty | Reklama
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace