Trh - Všichni Všem


Materiál je formátu doc

Trh

Detail materiálu

Autor:
Přidáno: 05.12.2010 11:00
Kategorie: Maturitní otázky
Předmět: Ekonomie
Známka: 2.8
Hodnoceno: 4x
Popis: Maturitní otázka č. 3


Stáhnout materiál

Oznámkuj materiál: 1 2 3 4 5

Nahlásit materiál

Doporučit přátelům




Náhled materiálu: Pozor! Náhled nemusí odpovídat skutečnosti. (v náhledu chybí obrázky a formátování se může lišit)

3. Trh


- trh, nabídka, poptávka = pojem
- druhy trhu
- subjekty trhu
- vlivy působící na poptávku, nabídku
- působení tržního mechanismu


Trh = Oblast EKO, kde se střetává nabídka s poptávkou a tvoří se cena.
- oblast ekonomiky, kde dochází ke směně mezi ekonomickými subjekty.

Nabídka = určité množství zboží, které chtějí prodávající na trhu za určitou cenu prodat.

Poptávka = určité množství zboží, které chtějí kupující na trhu za určitou cenu koupit.


Druhy trhu

a) z hlediska územního rozlišení – trh místní ( v určité oblasti )
- trh národní ( na území jednoho státu )
- trh světový

b) z hlediska předmětu ( s čím se obchoduje ) – trh výrobků a služeb
- trh s výrobními faktory
- trh finanční ( peníze + cenné papíry )

c) z hlediska rozsahu ( množství prodávaných druhů ) - trh dílčí ( s jedním druhem zboží )
- trh agregátní ( s veškerým zbožím )


Subjekty trhu

- Ti, kteří vstupují na trh nazýváme tržní subjekty a ty rozlišujeme je na:

1) Domácnosti – přicházejí na trh, aby zde nakoupily statky a služby pro uspokojení svých potřeb a zároveň na trhu
nabízejí svou pracovní sílu, aby za získané prostředky ( mzdy ) mohli nakupovat – vstupují na trh
jako prodávající a kupující s cílem uspokojit své potřeby.

2) Podniky – vyrábějí statky a služby, které chtějí na trhu prodat a zároveň kupují na trhu výrobní faktory, které potře –
bují pro svou činnost – vstupují na trh jako prodávající a kupující s cílem dosáhnout zisk.

3) Stát – má na trhu zvláštní postavení, vstupuje na trh z cílem ovlivnit děj ( vydává zákony, předpisy )


Vlivy působící na poptávku

 


cena 40
30
20
10

množství

Poptávkové množství se mění v opačném směru než cena ( čím vyšší cena, tím nižší poptávka ). Poptávková křivka má klesající tvar, existují proto dva důvody: 1) Důchodový ( příjmový ) efekt – má-li kupující určitý příjem, který je daný,
Může si při nižších cenách koupit větší množství zboží a naopak. Různí kupující
mají různé příjmy kupující s nízkými příjmy si vůbec nemohou některé druhy
zboží kupovat.
2) Substituční efekt – ( substituce ) = náhrada, změna. Zvýší-li se cena výrobku
a spotřebitelé je již nemohou kupovat, nahradí ho jiným druhem zboží, které je
levnější a uspokojí jejich potřebu ( různé druhy pracích prášků ).

Vlivy působící na poptávku – poptávka je přímo závislá na ceně zboží a dále na ně působí tyto vlivy:

a) Změny cen jiných druhů výrobků – nejvýrazněji působí změny cen komplementů a substitutů.
Komplement – takové zboží, které souvisí se spotřebou sledovaného zboží , kupuje se současně ( auto + benzin )
Substitut – zboží, které může nahradit zkoumané zboží.

b) Změny výše důchodů ( příjmů ), rostou-li důchody, stoupá i poptávka

c) Změny ve zvyklostech a potřeby zákazníků – móda, sezóna

d) Reklama
 


...
pokud chcete materiál celý, musíte si jej stáhnout (stažení je zdarma)

 
novinky

Přidat komentář

Ohodnoť materiál Trh.


 
typ

Podobné materiály

Podobné materiály k materiálu: Trh


 

lupa
Rychlá navigace
přejdi rychleji k hledaným materiálům


 
statistika
Statistika
Jak jsme na tom?

Studentů: 39163
Materiálů střední školy: 3604
Materiálů vysoké školy: 1593
Středních škol: 806
Vysokých škol: 63



© 2010 - 2019 Všichni Všem - Smluvní podmínky | Kde to jsem? | Kontakty | Reklama
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace