české drama od počátku 20. století po současnost - Všichni Všem


Materiál je formátu doc

české drama od počátku 20. století po současnost

Detail materiálu

Autor:
Přidáno: 17.11.2010 09:46
Kategorie: Maturitní otázky
Předmět: český jazyk a literatura
Známka: 1
Hodnoceno: 1x
Popis: české drama od počátku 20. století po současnost


Stáhnout materiál

Oznámkuj materiál: 1 2 3 4 5

Nahlásit materiál

Doporučit přátelům




Náhled materiálu: Pozor! Náhled nemusí odpovídat skutečnosti. (v náhledu chybí obrázky a formátování se může lišit)

15. České drama od počátku 20. století do současnosti


do a za a po 1. světové
- po vrcholném období v letech osmdesátých a devadesátých 19. století, vzrost vliv divadla u nás za první světové války. Obě přední pražské scény, Národní divadlo a Městské divadlo na Vinohradech, měly vynikající autory v Jaroslavu Hilbertovi, Viktoru Dykovi
o jeho dramata jsou založena na rozporu snu a skutečnosti
o REVOLUČNÍ TRILOGIE – Ranní ropucha, Figaro, Pražení – zachycuje sarkasticky události Velké francouzské revoluce
o Posel – pokus o historické drama z doby pobělohorské – českobratrská pasivita viníkem národní tragédie
o Zmoudření dona Quijota – dosáhl vrcholu dramatického umění – lidská touha po ušlechtilosti a kráse, smíření se ztrátou iluzí před smrtí
o Krysař – novela, zdramatizovaná
- Fráňovi Šrámkovi, Otokaru Fischerovi, Arnoštu Dvořákovi, Stanislavu Lomovi, dokázaly však udržet s evropským dramatickým uměním a to především zásluhou dvou rozdílných režisérských osobností
- Jaroslava Kvapila
o jako první pojal inscenaci jako celek založený krom textu také na využití světla, hudby, výpravy
o Princezna Pampeliška
- Karla Huga Hilara
o od r.1910 působil ve Vinohradském divadle a po odchodu Kvapilově přešel r. 1926 do ND, kde zůstal až do smrti (1935)
o představitelem divadelního expresionismu (chtěl působit silou lidského nitra na vnější skutečnost (druhořadou)
- po r.1918 se do českých rukou dostala velká divadla v Brně (zde pak působil Václav Štech, Jiří Mahen, Jindřich Honzl a Emil František Burian), v Olomouci a v Ostravě. Nová generace tvůrců – bratři Čapkové, Franrišek Langer, F.X. Šalda, Vladislav Vančura, Vítěslav Nezval...
- Arnošt Dvořák
o vojenský lékař, historické drama pojaté moderně (vliv shakespeara), protijiráskovsky
o Kníže – v r.1908 s ním pronikl do ND, Nová Oresteia, Matěj Poctivý – politický pamflet (ostrá kritika prvorepublikových poměrů), Husité, Kalich...
- Jiří Mahen
o vlastním jménem Antonín Vančura
o Jánošík – hra o legendárním slovenském zbojníkovi
o Chroust – složitost hledání a zrání vlastní generace
o Ulička odvahy – rozvinutá fantazie, smysl pro humor a groteska
o Husa na provázku – šest parodických filmových libret – dadaistický program
o Rodina – o ženě, která zachrání rodinu tím, že ji opustí
- Rudolf Těsnohlídek
o Liška Bystrouška – předlohou pro operu L. Janáčka
- Fráňa Šrámek
o vrchol po 1.sv.válce
o Hagenbeck, Zvony – demoralizující vliv válečných událostí na chování a vztahy, Měsíc nad řekou, Plačící satyr, Ostrov velké lásky...
- František Langer
o legionář, dramaturgem na Vinohradech, 2.sv.válku v Anglii
o Velbloud uchem jehly – zfilmováno, veselohra – vzestup chudičké dívky do manželství s mladým hezkým bohatým továrníkem
o Dvaasedmdesátka – divadlo na divadle – žena odsouzená na 20 let pro vraždu manžela napíše hru, kde zrekonstruuje drama svého života
o Granhotel Nevada – vysmívá se lékařskému šarlatánství a oslavuje zdravý přírodní život
- František Xaver Šalda
o Zástupové – kolektivní sociální drama postrádající opravdovou dramatickou stavbu, zobrazuje omyl diktátora, který zaplatil smrtí za své zklamání z víry v davy
- Karel Čapek
o dramaturgem a režisérem Vinohradského divadla
o Loupežník – polemika s mesiášstvím Mahenova Jánošíka
o RUR – (Rossumivi universální roboti) – střetnutí člověka s technikou
o Ze života Hmyzu – satirická alegorická komedie, napsal společně s Josefem, kritika existujícího řádu, deformace v chování člověka
o Věc makropulos – zhudebněna L. Janáčkem, polemika s ideálem dlouhověkosti
o Lásky hra osudná – commedia dell´arte – ženská lehkomyslnost a proradnost
o Adam Stvořitel – člověk, který zničí starý svět, aby stořil nový, lepší, ale ztroskotá
o Bílá nemoc – varoval před válkou a fašismem
o Matka – v krajních situacích nutno zapojit i sílu a odhodlání k boji
- Vítěslav Nezval
o členem Devětsilu
o Milenci z Kiosku, Manon Lescaut, Loretka, Ještě nezapadá slunce nad Atlantidou
avantgarda
- počátky českého avantgardního divadla spadají do r.1925, kdy skupina prežských konzervatoristů zinscenovala po svém, s dávkou studentské recese, Moliérovu frašku a nazvali ji Cirkus Dandin – projevily se tu vlivy futuristů, dadaistů a poetistů (Apollinaire, Breton, Marinetti...). Režisér Jiří Frejka pokřtil novou scénu na Osvobozené divadlo a to se r. 1926 stalo částí dramatické odbočky Devětsilu.
- Osvobozené divadlo
o r.1927 se divadlo přestěhovalo do Umělecké besedy a rozdvojilo se. Část – Frejka a Burian – si založila scénu Dada (časem osešli). Druhá část se vytvořila z nově příchozích:
o J.Ježka
 zde vystupoval nejprve se svými klavírními improvizacemi, později skládal hudbu k písním V+W
o V+W
 Jiří Voskovec + Jan Werich (nejprve pod pseudonymem J.W.Rich)
 Voskovec, člen Devětsilu, herecky a autorsky aktivní, přivedl svého nejlepšího kamaráda, nejprve jen diváci, pak komparzisti
 duben 1927 uspořádali studentské představení Vest Pocket revue, veliký úspěch (přes dvě stě repríz), počátek slavné éry divadla
 do r.1931 rozvíjeli dadaistické frašky se slovním humorem v dialozích i písních – Premiéra Skafandr, Fata Morgana, Sever proti Jihu, Golem, Ostrov Dynamit
 to, co je proslavilo, byly hry politické satirické a protifašistické revue (Caesar, Svět za mřížemi, Osel a stín, Kat a blázen, Balada z hadrů, Nebe na zemi, Rub a líc – zfilmováno v Svět patří nám, Těžká Barbora a Pěst na oko)
 navazovali na commedii dell´arte a americké grotesky
o Jindřich Honzl
 režisér a teoretik avantgardního divadla, režíroval většinu her OD
 Roztočené jeviště, Moderní ruské divadlo, Sovětské divadlo
o v listopadu 1938 ukončilo úředním zákazem svou činnost, V+W do exilu
- D
o D34 – D39 (1934 – 1939, roky trvání divadla)
o Emil František Burian
 z pěvecké rodiny – zpěvák, herec, dramatik, režisér, komponista (opera Maryša a Opera z poutí)
 průbojné inscenace, syntetické divadlo – uvedli např. Žebráckou operu, Krysaře či Manon Lescaut
 r.1941 uvězněn v koncentračním táboře (přežil)
za 2.světové
- za protektorátu ztrácejí česká divadla některé budovy (např. Stavovské divadlo), nacisté chtěli zničit postavení divadla v životě českého národa, byla zavedena přísná cenzura
- nejmladší generace se sdružuje v Divadélku pro 99 (Honzl), ve Větrníku a D40 - D41 (založil se svými studenty E.F. Burian)
poválečné (1945 – 1948)
- 2.světová válka přinesla českému dramatu nemalé ztráty (Čapkové, Vančura, Fučík – divadelní kritik, Karel Hašler a mnoho dalších), vrací se E.F.Burian, z emigrace V+W a Hugo Haas, zkompromitováni však byli např. Adina Mandlová či Vlasta Burian
- Josef Skupa
o loutkoherec, tvůrce Spejbla a Hurvínka
o válku také prožil v koncentračním táboře
- Alfréd Radok
o režisér a dramatik (Vesnice žen), úspěch u kritiky
o dnes se udílejí ceny (divadelní kritiky) Alfréda Radoka
- Honzl po válce členem vedení činohry ND, 1948-50 ředitel), Jiří Frejka ředitelem Vinohradského divadla a děkanem DAMU, Burian tvořil v Déčku – zahájil dramatickou básní Fr. Hrubína Jobova noc
- Jan Drda
o Hrátky s čertem – premiéra 1945 ve Stavovském d., pohádková komedie
- Ferdinand Peroutka
o novinář, Oblak a valčík
- Divadlo V+W U Nováků Praha – po návratu hráli Pěst na oko aneb Caesarovo finále, další hru však nevytvořili, přinesli však hry americké (Divotvorný hrnec), po Voskovcově emigraci 1948 skončilo divadlo činnost
- Divadlo satiry
o hráli původní hry, působili zde M.Horníček, M.Kopecký, L. Lipský, V. Brodský, A. Radok a další
o Josef Kainar
 Akce Aibiš – aibiš odvozeno od atomové bomby (AB) – upozorňuje na nebezpečí atomové zkázy
o Vratislav Blažek
 Král nerad hovězí – smysl pro recesi, grotesku, absurditu a adresnou satiru – byrokracie, schůzování a žvanění namísto práce
 Kde je Kuťák – předloha pro kuťáky, večerníček Pat a Mat – okamžitě zakázáno a zkritizováno
od února 1948 do poloviny 50. let
- úpadek, cenzura, zaniká Divadlo satiry a další, prosazuje se socialistický realismus, autoři se uchylují k historii, 2.světové válce, aktuální je budovatelské drama (úspěch má např. Olbrachtova Anna Proletářka), případně z venkovského prostředí
- v Divadle ABC (Divadlo estrády a další názvy) vznikla nová dvojce – Werich + Horníček (původně měl na Wericha dohlížet) – hrají předválečné hry (jsou socialistické)
- Miloslav Stehlík
o téma kolektivizace vesnice, herec, režisér
léta uvolnění (1956 – 1969)
- zlatý věk českého dramatu, vznik a rozvoj amatérských scén
- Semafor
o založeno 1959 Jiřím Suchým – Sedm Malých FORem – divadlo poezie, kabaret pro děti, divadlo oživlých rekvizit a škrobených hlav, pantomima, výtvarné umění, film a hlavně hudební komedie
o Jiří Šlitr – autor hudby, vytvořil se Suchým hereckou dvojici, zemřel 1969 nešťastnou náhodou (únik plynu)
 


...
pokud chcete materiál celý, musíte si jej stáhnout (stažení je zdarma)

 
novinky

Přidat komentář

Ohodnoť materiál české drama od počátku 20. století po současnost.


 
typ

Podobné materiály

Podobné materiály k materiálu: české drama od počátku 20. století po současnost

Ženy v české literatuře
Vývoj české prózy - 5. období (po roce 1989)
Vývoj české prózy - 4. období (1970 – 1989)
Vývoj české prózy - 3. období (1956 – 1969)
Vývoj české prózy - 2. období (1948 – 1956)
Vývoj české prózy - 1. období (1945-1948)
19. Základní mezníky ve vývoji české poezie od rok
15. Hlavní proudy a osobnosti české prózy mezi dvěma světovými válkami
10. Realistický pohled na svět v české literatuře
8. Preromantismus a romantismus v české literatuře
České divadlo 60. LÉTA
České divadlo 50. LÉTA
České divadlo Po roce 1945.
České divadlo Do roku 1945.
České divadlo
České divadlo - 1. polovina 19. století.
Kritický realismus v české literatuře.
10. Literatura 19. století, České národní obrození
české baroko
Baroko - Evropa a české země
22. Drama 20. století
21. Vývoj dramatu od baroka do konce 19. století
20. Vznik dramatu a jeho vývoj do konce 16. stolet
ENGLISH DRAMA
Vývoj světového dramatu po romantismus
Vývoj světového dramatu od realismu po současnost
Vývoj českého dramatu do konce 19. století
Světové drama od 19.st.
Vývoj světového dramatu
Vývoj českého divadla od počátku do konce 19. st.
Tradice světové literatury od počátku do poloviny
Moderní básnické směry 2. pol. 19. stol. a na počátku 20. stol.
Vývoj českého divadla od jeho počátku
Filozofie 18. a 19. století
Literatura 19. a 20. století
Světová Literatura 1. polovina 20.století
Česká literatura 2. poloviny 20. století
Světová literatura 2. poloviny 20. století
1.pol.20.století u nás
Tělovýchovné a sportovní systémy 19 století
Filozofie 20. století
Literatura přelomu století (19. – 20.) – moderna
23. Světová literatura druhé poloviny 20. století
14. Světová literatura první poloviny 20. století
12. Evropské literatury konce 19. století
Česká literatura na přelomu 19. a 20. století
Umělecké směry konce 19.století
Umělecké směry 19. a 20. století, č. moderna, Buřiči
18. Česká próza od roku 1968 po současnost
česká próza od 70. let 20. století do současnosti
česká poezie od roku 1945 až po současnost
česká próza od roku 1969 do současnosti

 

lupa
Rychlá navigace
přejdi rychleji k hledaným materiálům


 
statistika
Statistika
Jak jsme na tom?

Studentů: 38996
Materiálů střední školy: 3604
Materiálů vysoké školy: 1593
Středních škol: 806
Vysokých škol: 63



© 2010 - 2019 Všichni Všem - Smluvní podmínky | Kde to jsem? | Kontakty | Reklama
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace